17. הייה מיומן - המשך, חלק 3
כדי שתרבות תשרוד, היא חייבת לטפח בבתי-הספר שלה את הרגלי הלימוד ואת יכולות הלמידה. בית-ספר אינו מקום שבו שמים את הילדים כדי שלא יסתובבו בין הרגליים במשך היום. הדבר יהיה הרבה יותר מדי יקר למטרה זו בלבד. אין זה מקום שבו מייצרים תוכים. בית-ספר הוא המקום שבו צריך ללמוד כיצד ללמוד, המקום שבו ניתן להכין את הילדים לקראת התמודדות עם המציאות; ללמוד כיצד לטפל בַמציאות במיומנות ולהכין את הילדים ליטול את הפיקוד על עולם המחר, העולם שבו המבוגרים של היום יהיו בשנות חייהם המאוחרות, בגיל העמידה או בגיל הזִקנה.
הפושע המוּעד מעולם לא למד כיצד ללמוד. פעם אחר פעם מבקשים בתי-המשפט ללמדו שאם הוא יבצע את הפשע פעם נוספת הוא יחזור לכלא: רוב הפושעים חוזרים ומבצעים את אותו הפשע ואכן חוזרים לכלא. למעשה, יותר ויותר חוקים נחקקים בגלל פושעים. האזרח ההגון הוא זה שמציית לחוקים; הפושעים, על פי הגדרתם, אינם עושים זאת. פושעים אינם יכולים ללמוד. כל ההוראות, ההנחיות, הענישות והלחץ בעולם לא יפעלו על אדם שאינו יודע איך ללמוד ושאינו יכול ללמוד.
דבר אופייני לממשלה שהתדרדרה לפשע – כפי שכבר קרה מדי פעם בהיסטוריה – הוא שמנהיגיה אינם יכולים ללמוד: כל התיעוד של העבר וההגיון הבריא עשויים להראות להם שבעקבות דיכוי יקרה אסון; אף על פי כן היה צורך במהפכות אלימוֹת כדי לטפל בהם, או במלחמת-עולם שנייה כדי להיפטר ממישהו כמו היטלר, ואלה היו אירועים מצערים מאוד לאנושות. אנשים אלה לא למדו. הם התענגו על נתונים כוזבים. הם דחו את כל הראָיות והאמת. היה הכרח לסלק אותם.
הבלתי שפויים אינם יכולים ללמוד. בשל היותם מוּנָעים על-ידי כוונות זדון סמויות, או מצויים תחת דיכוי מעבר ליכולת לחשוב בהגיון, אזי עובדות, מציאות ואמת הם הרבה מעבר להבנתם. הם ההתגלמות של נתונים כוזבים. הם אינם מוכנים או אינם יכולים לקלוט או ללמוד באמת.
המון בעיות אישיות וחברתיות מתעוררות מאי-היכולת ללמוד או מן הסירוב ללמוד.
חייהם של כמה מהאנשים סביבך ירדו מהפסים49 משום שהם אינם יודעים כיצד ללמוד, משום שהם אינם רוכשים ידע. אתה יכול, קרוב לוודאי, לחשוב על כמה דוגמאות.
אם אדם אינו מסוגל להביא את הסובבים אותו לכך שילמדו וירכשו ידע, העבודה שלו עצמו יכולה להיעשות קשה בהרבה ואפילו מכבידה יתר על המידה, ופוטנציאל ההישרדות של האדם יכול להצטמצם במידה רבה.
ניתן לעזור לאחרים ללמוד ולרכוש ידע, ולוּ רק בכך ששמים בהישג ידם את הנתונים הדרושים להם. ניתן לעזור פשוט על-ידי מתן וִידוּעַ50 על מה שהם למדו. ניתן לסייע ולוּ רק על-ידי הבעת הערכה לכל שיפור נראה לעין במיומנות. אם רוצים, אפשר לעשות מֵעֵבר לכך: ניתן לסייע לאחרים בכך שעוזרים להם, ללא ויכוחים, למצוא נתונים כוזבים; בכך שעוזרים להם למצוא ולהבהיר מילים שהם לא הבינו; בכך שעוזרים להם למצוא ולטפל בסיבות לכך שהם אינם לומדים ורוכשים ידע.
מאחר שהחיים הם במידה רבה עניין של ניסוי וטעייה, הרי שבמקום לנזוף במישהו שעשה שגיאה, מְצא איך זה שנעשתה שגיאה, ובדוק אם האדם האחר יכול ללמוד מכך משהו.
מדי פעם אתה עשוי להפתיע את עצמך בכך שתפתור את הסבך51 שבו נתונים חייו של אדם אחר, רק בכך שתגרום לו ללמוד ולרכוש ידע. אני בטוח שאתה יכול לחשוב על דרכים רבות. אני חושב שתגלה שהדרכים העדינות יותר מביניהן פועלות הכי טוב. העולם כבר מספיק אלים כלפי אנשים שאינם יכולים ללמוד.
לחלק הקודם של פרק זה
49. ירדו מהפסים: התדרדרו, סטו מהמסלול התקין והמקובל.
50. וידוּע: משהו שנאמר או שנעשה כדי ליַדֵע מישהו אחר ששמת לב לאמירה או לפעולה שלו, שהבנת אותה וקיבלת אותה.
51. סבך: דבר או עניין מסובך, מבולבל או מביך, מצב מורכב ביותר שקשה להיחלץ ממנו.
לקבלת ערכת מידע חינם
הכוללת עותק של החוברת 'הדרך אל האושר' ותקליטון שמציג את תוכנית 'הדרך אל האושר'
מלא את הפרטים ולחץ "אני מעוניין. שלחו לי ערכה חינם!"